Konec podnikání bez starostí: Zrušení živnosti přes datovou schránku raz dva

Zrušení Živnosti Přes Datovou Schránku

Přihlášení do datové schránky

Datová schránka se stala nepostradatelným nástrojem pro podnikatele, a to i v případě ukončování živnosti. Celý proces je díky ní jednodušší a rychlejší. Pro zrušení živnosti prostřednictvím datové schránky je nejprve nutné se do ní přihlásit. K tomu budete potřebovat váš elektronický podpis a zvolený způsob ověření totožnosti, například pomocí přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví. Po úspěšném přihlášení do datové schránky si v příslušném formuláři zvolíte možnost "Žádost o zrušení živnostenského oprávnění". Formulář je nutné pravdivě a kompletně vyplnit, podepsat vaším elektronickým podpisem a odeslat na živnostenský úřad. Datová schránka vám zaručí doručení žádosti a urychlí tak celý proces ukončení podnikání.

Výběr formuláře pro zrušení živnosti

Zrušení živnosti už dávno neznamená zdlouhavé cesty na úřady a hory papírů. Díky datovým schránkám je celý proces jednodušší a rychlejší. Pro zrušení živnosti přes datovou schránku je potřeba vyplnit a odeslat správný formulář. Živnostenský úřad bohužel nemá univerzální formulář pro zrušení živnosti. Konkrétní formulář se liší podle toho, zda rušíte živnost volnou, řemeslnou nebo koncesovanou a také podle toho, zda jste fyzická nebo právnická osoba. Pro nalezení správného formuláře doporučujeme navštívit webové stránky Ministerstva průmyslu a obchodu nebo využít Portál veřejné správy. Na těchto stránkách najdete přehledně seřazené formuláře pro všechny typy živností a všechny typy subjektů. Před vyplněním formuláře si pečlivě prostudujte všechny instrukce a přílohy, které je nutné k žádosti o zrušení živnosti doložit. Správně vyplněný a odeslaný formulář je prvním krokem k ukončení vašeho podnikání.

Vyplnění online formuláře

Pro zrušení živnosti přes datovou schránku je nutné vyplnit online formulář. Ten naleznete na webových stránkách Živnostenského rejstříku. Formulář obsahuje několik sekcí, které je potřeba pečlivě vyplnit. V první části uvedete identifikační údaje, jako je jméno, adresa a IČO. Dále je nutné specifikovat důvod ukončení podnikání. K dispozici je několik možností, například ukončení činnosti z vlastního rozhodnutí, sloučení s jinou firmou nebo úmrtí podnikatele. Důležité je také správně vyplnit datum, ke kterému má být živnost zrušena. Po vyplnění všech údajů formulář elektronicky podepíšete a odešlete prostřednictvím datové schránky na příslušný živnostenský úřad.

zrušení živnosti přes datovou schránku

Přílohy k žádosti o zrušení

Kromě samotného formuláře žádosti o zrušení živnosti je nutné k žádosti přiložit i některé dokumenty. Tyto dokumenty slouží k ověření vaší identity a k doložení skutečností uvedených v žádosti. Mezi nejčastěji vyžadované přílohy patří:

Výpis z obchodního rejstříku, pokud je žadatel zapsán v obchodním rejstříku. Výpis nesmí být starší než 3 měsíce.

Výpis ze živnostenského rejstříku, pokud je žadatel zapsán v živnostenském rejstříku. Výpis nesmí být starší než 3 měsíce.

Doklad o zaplacení správního poplatku za zrušení živnosti. Výše poplatku se liší v závislosti na způsobu podání žádosti a na tom, zda je žadatel plátcem DPH.

Plná moc, pokud je žádost podávána zástupcem na základě plné moci. Plná moc musí být úředně ověřená.

Další dokumenty, které si může živnostenský úřad vyžádat v konkrétních případech. Může se jednat například o doklady prokazující likvidaci zásob, ukončení smluvních vztahů s obchodními partnery, nebo vypořádání závazků vůči státu.

Je důležité si ověřit aktuální seznam požadovaných příloh na webových stránkách příslušného živnostenského úřadu nebo přímo na úřadě. Neúplná žádost může vést k prodloužení procesu zrušení živnosti.

Datová schránka: i konec podnikání může být začátkem něčeho nového, třeba digitální budoucnosti.

Zdeněk Novotný

Odeslání žádosti o zrušení živnosti

S datovou schránkou je zrušení živnosti hračka. Žádost o zrušení živnosti odešlete elektronicky živnostenskému úřadu. Vyplňte ji pečlivě a nezapomeňte ji podepsat uznávaným elektronickým podpisem. Datová schránka vám garantuje doručení a urychlí celý proces. Po odeslání žádosti vám přijde potvrzení o jejím přijetí. Živnostenský úřad vaši žádost zpracuje a o výsledku vás bude informovat. Ukončení podnikání přes datovou schránku je tak rychlé, efektivní a bez zbytečné administrativy.

Potvrzení o přijetí žádosti

Po odeslání žádosti o zrušení živnosti prostřednictvím datové schránky obdržíte potvrzení o přijetí. Toto potvrzení je automaticky generované a slouží jako důkaz, že váš požadavek byl úspěšně doručen na živnostenský úřad. Potvrzení o přijetí žádosti však neznamená, že vaše živnost byla automaticky zrušena. Živnostenský úřad vaši žádost posoudí a v případě potřeby si od vás může vyžádat doplňující informace. Teprve po kladném vyřízení vaší žádosti a splnění všech zákonných podmínek dojde k výmazu vaší živnosti z živnostenského rejstříku. Celý proces ukončení podnikání prostřednictvím datové schránky je tak jednodušší a rychlejší, jelikož odpadá nutnost osobní návštěvy úřadu.

zrušení živnosti přes datovou schránku

Vyřízení zrušení živnostenským úřadem

Po doručení vaší žádosti o zrušení živnosti prostřednictvím datové schránky začne živnostenský úřad s jejím zpracováním. Živnostenský úřad má na posouzení vaší žádosti 5 pracovních dnů. V případě, že je vaše žádost kompletní a splňuje všechny náležitosti, živnostenský úřad vaši živnost zruší. O tomto kroku budete informováni prostřednictvím vaší datové schránky. Zrušení živnosti je bezplatné. Ukončení podnikání prostřednictvím datové schránky je tak rychlé a efektivní.

Vlastnost Zrušení živnosti přes datovou schránku Tradiční způsob (osobně/poštou)
Nutnost osobní návštěvy úřadu Není nutná Nutná (nebo zaslání poštou)
Elektronický podpis Vyžadován (datová schránka) Vyžadován (pokud zasíláno elektronicky)
Doba vyřízení Až 5 dní Až 30 dní

Získání výpisu ze živnostenského rejstříku

Kromě samotného oznámení o zrušení živnosti budete pro ukončení podnikání potřebovat i výpis z živnostenského rejstříku. Ten si můžete snadno a rychle obstarat online, a to i v případě, že s úřady komunikujete přes datovou schránku. Výpis je pak dostupný ve formátu PDF s elektronickým podpisem, který je rovnocenný s klasickým výpisem s razítkem. Žádost o výpis z živnostenského rejstříku podáte jednoduše prostřednictvím webového formuláře. V něm uvedete identifikační údaje vaší osoby a způsob doručení výpisu. Výpis není zdarma, poplatek se pohybuje v řádu stokorun a je možné ho uhradit online platební kartou. Elektronický výpis z živnostenského rejstříku obdržíte obvykle do několika minut na vaši datovou schránku. Tento dokument je nezbytný pro řadu úkonů spojených s ukončením podnikání, například pro odhlášení u finančního úřadu a zdravotní pojišťovny.

Publikováno: 24. 11. 2024

Kategorie: podnikání